Tovább a tartalomra

szárazság

2012, július 6

 Nagy tanítómesterünk lehet a szárazság, mint ahogyan az árvíz is, vagy éppen az ég madara vagy bármely állat, ha nem tartanánk magunkat fölöttébb okosabbnak náluk.

A Gondviseléssel kapcsolatban irányította figyelmünket Jézus a rét liliomaira és az ég madaraira. Ezek a teremtmények nem aggodalmaskodnak. Félni félnek veszély idején, olykor harcolniuk is kell a betevő falatért, de soha sem keserítik életüket azzal, hogy az ismeretlen jövendőt akarnák már ma bebiztosítani.

Ez kifejezetten emberi szokás. Az ember, aki már a paradicsomban felvilágosult, kezébe vette sorsa irányítását, és azóta már nemcsak az elemektől, de saját teremtményeitől, sőt önmagától is kell félnie. Az életünk így csupa aggodalmaskodás.

Ritkák azok a pillanatok, amikor szívből felsóhajthatunk, és ilyenkor szeretnénk mindent bepótolni az élet élvezeteiből, amihez az önemésztődés közepette legtöbbször nem volt kedvünk. Olyan miatt aggodalmaskodunk, ami önmagában nem érinti a Lényeget: mit együnk, igyunk, mibe öltözködjünk, és hogy minél magasabb szintre jussunk a szentségtelen hierarchiában, a piramisrendszerben. Amikor egy pillanatra felszusszanhatunk, akkor sem azért, mert az Értelem szerint kezdtünk el gondolkozni, hanem mert a kielégíthetetlen gépezet működése egy pillanatra olajozottnak tudható. Ez az oszcilláció azonban előbb-utóbb kiszárítja az embert.

Az áradat is próbára tesz mindenképpen, de a szárazságot végképp nem bírjuk. Szikkadt, repedezett lelkünk ilyenkor közel áll ahhoz, hogy a Lényegre ébredjen, ha valami lényegtelennel el nem tereljük a figyelmét.

Szárazsága idején a lélek mindig az Értelemre szomjazik, és általában értelmetlennel oltjuk szomját. Tiszta, éltető vizet akar, de helyette festett, bódító levet kap. Ideig-óráig szomja oltva, és ha lehet még távolabb került a Lényegtől.

Szárazság idején a növények, állatok minden csepp vizet csodálatra méltóan felhasználnak. Az elalélt levélnek elég sokszor a hajnal harmata, hogy új erőre kapjon. Ilyenkor kevesebbet párologtat, és minden erővel a túlélésre rendezkedik be. Tudósok megfigyeléseiből tudjuk, hogy ilyenkor átszervezik saját vízháztartásukat is, ésszerűen hasznosítják a víz minden molekuláját.

A lelki szárazság is valami hasonló jelenség, annyi különbséggel, hogy ez utóbbit mi okozzuk magunknak. Az értelmetlen dolgok, még ha aranyozott palástba is bújtatjuk őket, kiszárítják a lelket. Csak a balga hiszi, hogy a lelki szárazságot el lehet rejteni. Fájdalmas repedései áthatnak minden hatalmi jelvényen, piramis-pozíciót jelző öltözéken, az erőltetett mosolyon és a mesterien összerakott szavakon. A lelki szárazság valójában életünk Lényeg és Valóság-keresése. Ha festett levekkel egy-egy időre ki nem oltjuk, akár éveket is eltarthat. Valóságos fájdalommal járhat. Az ilyen jellegű fájdalmat is szeretnénk úgy kezelni, mint a fej- vagy fogfájást: Rögtön oldódó szerekkel mielőbb megszüntetni. A kivárásra, a Lényeg megtalálására nem érünk rá, hiszen „dolgoznunk” kell. Munkán pedig a rendszerekkel való bíbelődést értjük. Tudjuk, hogy ez már nem valóságos munka.

Bármennyire is fáradtságos, mégis csak ügyködés, fontoskodás. Ennek szolgálatában áll a pénz, a hatalom, a megkülönböztető jelzés, a kábulat, az időszerű, a trend a szórakozásban, élvezetben, szabadságolásban, egyszóval a felszín. Lelki szárazságaink idején, amikor a lélek ismételten hallatja Értelem-vágyát, szinte orvosi receptre kapunk ebből a festett léből. Avilai Szent Teréz vagy Keresztes Szent János, de még rengeteg ismerős és ismeretlen eltolták maguktól a festett lé kísértését. Évekig kínozta őket a lelki szárazság, amíg végre megtörtént az áttörés: felismerték a valóságos Lét tiszta vizét, és annak minden cseppjét ott használták, ahol a legnagyobb szükség volt rá.

Ezek az emberek használhatatlanokká váltak a piramisrendszerek szempontjából, mert a felszíni megítélést felváltotta a tiszta lényeglátás.

Szeretettel és kritikával viszonyultak az egész világhoz, az Egyházhoz is.

Szeretetükkel nem pillanatnyi kedvet töltöttek, hanem éltek és életre tanítottak, kritikájukkal pedig nem a kritizált helyére pályáztak, hanem a „festett lére” mutattak rá, amivel elodázzák/elodázzuk a csak a lelki szárazságban bekövetkezhető áttörést.

No comments yet

Hozzászólás

Ulrich Blog

Kiss Ulrich SJ online naplója

LEÁLLÓSÁV

NOSZLOPI BOTOND VERSEI

palhegyiferenc.wordpress.com/

Dr. Pálhegyi Ferenc blogja

allmycrafts.wordpress.com/

handmade things in vintage, shabby shic style, diy, and all kind of crafts I love without language bars

Verspatika

~ verbális simogatás a léleknek ~

Miklós Csongi

Én vagyok-e?

Tarquinius, Szindbád, Attila

irasok gondolatok Elekes András tollából

Inchirieri de idei

Pe scurt despre absolut tot

Through My Eyes

I've been trying my whole life to express myself through some form of art, the latest being photography. Here I share with you the world.... as I see it, and through it.... myself. And all with the help of a Nikon D5100.

Krisztussal a keresztet

irasok gondolatok Elekes András tollából