Tovább a tartalomra

Hangadók és hazafik

2014, január 7

1888-ban, a váci államfogházban együtt töltötte úri fogságának idejét Herczeg Ferenc és Ioan Slavici.

Herczeg egy párbajban sebesítette meg kihívóját, aki belehalt sérülésébe, Slavici-ot pedig az ötödik sajtóperé­ben ítélték el.

Slavici ekkor már a második feleségével, Eleonora Tănăsescuval élt – az elsőtől, Szőke Magyarosy Katalintól tízévnyi házasság után, állítólag nemzetiségi súrlódások miatt vált el –, aki éppen abban az időben szintén Vácott tartózkodott, és gyermeket várt. Slavici-ot – érthetően –nagyon idegesítette a dolog.

Herczeg Ferenc tanácsára kéréssel folyamodott az igazságügy-miniszterhez, és amire nem is számított, a szülés idejére eltávozhatott a fogházból. Slavici-ot nagyon meghatotta az esemény, és elismerőleg nyilatkozott az érintett magyar intézménynek és vezetőinek emberséges viselkedéséről.

Herczeg Ferenc ezt a gyöngéd pillanatot akarta kihasználni arra, hogy a monarchia nemzetiségeinek a megbékéléséről meggyőzze román kollégáját. Próbálkozására a következő választ kapta:

„Ne higgye, hogy minket okossággal vagy jósággal meg lehet nyerni. Mi nem is akarjuk, hogy a magyar kormány jól bánjon a román néppel, jobban szeretnők, ha minél kegyetlenebbül elnyomná. Mert mi nem a megegyezést keressük, nekünk a jövőnk érdekében viszályra van szükségünk.” Herczeg a kapott választ azzal magyarázza memoárjában, A várhegyben, hogy Slavici „nem hitte, hogy Románia a maga erejéből el tudná foglalni, és meg tudná tartani Erdélyt, és ezért egy föderalista osztrák császárságról ábrándozott, amelynek egyik állama az Erdéllyel egyesített Románia lenne (…) és hogy ennek a tervnek Bécsben nagyszámú és magas állású hívei voltak”.


Hogy ez mennyire nyomon követhető hivatalos dokumentumokban, az egy kérdés, de hogy a későbbi politikai lavírozások ezt mutatják, az tény.

Slavici, különösen tanulmányi ideje alatt, nagyon közel volt a magyar kultúrához, és igenis jól érezte magát benne. 1869-ben Bécsben találkozott Eminescuval, akinek hatására visszaerősödött benne a román érzelem – ami önmagában teljesen helyénvaló.

Az ezt követő években jelenteti meg a jászvásári Convorbiri Literare folyóiratban a Studii asupra maghiarilor, Tanulmányok a magyarokról című cikksorozatát. Ebben hol elismeréssel, hol pedig lekicsinylő elmarasztalással írja le a magyarok kultúráját. Az irodalommal kapcsolatban például azt állítja, hogy

„a magyaroknak volt is meg nem is saját irodalmuk. Mai értelemben vett irodalmuk csak a tizenkilencedik században kezdődik. 1826 és 1848 között, egy szűk negyedszázad alatt alkottak olyan irodalmat, amit a világ színe elé lehetne tárni. Ez az irodalom nagyon szűkös és nagyon primitív, ugyanakkor hűen tükrözi a magyar lelket. Kevéske foglalata a gondolatoknak, amelyek egy grammnyi gyémántot sem jelentenek, amivel a magyarok a világ gondolati kincstárát gazdagították volna.”

Benedek Elek 1921-ben tért haza Kisbaconba. Itthon akart élni és dolgozni, amikor az addigi fővárostól és országtól elszakították Erdélyt. Nicolae Iorgovannak 1922-ben címzett levelében írja:

„Elkövetkezik, mert el kell következnie annak az időnek, amikor a más-más fajtájú emberek egymásban nem az idegent, de az Isten képére teremtett embert látják. Ennek a közeledésnek, ennek a kölcsönös szeretetnek és megbecsülésnek legalkalmasabb eszköze az irodalom – általa ismeri meg egyik nép a másiknak lelkivilágát. (…) bár alkonyatra hajlott életem, magam is részt akarok e munkában venni. Amiért diákkoromban szörnyen ledorongolt egy szűk látókörű professzorom: újra belefogok a román nyelv tanulásába, egyenesen azzal a gondolattal, hogy átültessem magyarba a román népmeséket.”

A maga körében mindkettő jó hazafi. Egyáltalán nem mindegy azonban, hogy a hazafi milyen hangot üt meg, mert akiknek kevésbé van lehetőségük egyénileg utánanézni minden állítás igazának, akik sokszor még csak nem is veszik a gondolkodás fáradságát, a hangadó szaván indulnak el, esetenként azt erősítik fel, és adják hozzá a maguk fanatizmusát.

Ezt súlyosbítja, amikor a hang­adó egyenesen a vak bátorságot gerjesztő felütéssel indít, tudva, hogy ennek nagyobb az elfogadottsága, és az egyéni népszerűsége is ettől csak növekszik.

Hogy hosszú távon – és a hosszú táv nem az évtizedeket, de még csak nem is a történelmi századokat jelenti, hiszen a hosszú táv az örökkévalóság mércéjével mérettetik – ki az igazi hazafi, azt az egyetemes értékekhez való ragaszkodás mutatja.

Csak az örökkévalósághoz mérten lehet igazi hazafinak lenni.

Elekes András

Megjelent a Csíki Hírlap VIII. évfolyamának 227. számában, 2o13. november 22.-én.

Hozzászólás

Ulrich Blog

Kiss Ulrich SJ online naplója

LEÁLLÓSÁV

NOSZLOPI BOTOND VERSEI

palhegyiferenc.wordpress.com/

Dr. Pálhegyi Ferenc blogja

allmycrafts.wordpress.com/

handmade things in vintage, shabby shic style, diy, and all kind of crafts I love without language bars

Verspatika

~ verbális simogatás a léleknek ~

Miklós Csongi

Én vagyok-e?

Tarquinius, Szindbád, Attila

irasok gondolatok Elekes András tollából

Inchirieri de idei

Pe scurt despre absolut tot

Through My Eyes

I've been trying my whole life to express myself through some form of art, the latest being photography. Here I share with you the world.... as I see it, and through it.... myself. And all with the help of a Nikon D5100.

Krisztussal a keresztet

irasok gondolatok Elekes András tollából